Paradoxul lui Mos Craciun

Se stie ca Mos Craciun, ca personaj,  nu are sustinere in Biblie, nici vreo legatura directa cu cele sfinte. Dar probabil ca el ramane cel mai frumos basm pe care jurnalismul impreuna cu publicitatea l-au tesut vreodata.

In 1823 ziarul Sentinel din New York publica versurile pastorului Clement Clarke Moore. Poemul facea referire la Sfantul Nicolae, devenit mai apoi Mos Craciun, si il prezenta ca un personaj generos si dolofan care imparte cadouri din sania sa trasa de reni.

Incepand din 1860 Thomas Nast, caricaturist, a ilustrat prin sute de desene legendele lui Mos Craciun pentru cotidianul Harper’s Illustrated Weekly. Daca pastorul a dat personalitate Mosului, timp de 30 de ani Nast i-a creat „identiatea vizuala”. Conform Wikipedia se pare ca el a fost cel care a stabilit ca resedinta lui Mos Craciun se afla la Polul Nord.

Iar daca Mosul nu era inca suficient de cunoscut, campaniile globale de advertising urmau sa remedieze si aceasta problema. De aici numeroasele mituri coform carora Coca-Cola l-ar fi inventat pe Mos Craciun si i-ar fi imprumutat culorile. Nu s-a intamplat asa, dar cu siguranta Coca-Cola l-a purtat pe Mosul in locuri in care cu greu ar fi ajuns altfel.

Una peste alta, dincolo de ratiunile de marketing, am ramas cu o legenda frumoasa pe care luptam sa o pastram vie pentru copiii nostri. Si de ce nu, chiar si pentru noi.

Dar basmul se destrama vazand cu ochii. Cu fiecare pagina de ziar sau reclama, cu fiecare Mos de Mall, jurnalismul si publicitatea distrug poate cea mai frumoasa poveste pe care au creat-o vreodata.

Anunțuri

2 gânduri despre “Paradoxul lui Mos Craciun

  1. Da, povesti frumoase sunt – multe, putine, cine stie? – dar exista. Comercializarea lor insa are loc an de an si pana la urma putini sunt cei ce ii rezista. Cred insa ca orice poveste frumoasa are o sansa – atat timp cat i-o acordam si ramanem consecventi.

    Craciun fericit iti doresc asadar, alaturi de cei dragi!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s