Teatrul mintii

teatrul-mintii-constiinta-88883Acesta e numele cartii pe care o citesc acum.  Trateaza un tema despre care s-ar putea sa nu ne lamurim vreodata pe deplin, si anume constiinta: originile ei, motivul pentru care a aparut si daca suntem singurii care o posedam.

Exista animale care, in comportamentul lor, prezinta semne ale constiintei. Poate ca dovada suprema sta in faptul ca atat unele primate, cat si balenele sau delfinii sunt capabili sa se recunoasca in oglinda.  Asta inseamna o diferentiere a sinelui in raport cu lumea din jur, dar pare ca noi, oamenii, facem mult mai mult de atat.

In carte se face o diferentiere foarte interesanta intre 3 niveluri ale constiintei.

  • Eu stiu: nivel la care se afla o mare parte dintre animale. Ele constientizeaza faptul ca vad, ca aud, ca simt si isi construiesc o harta a lumii in functie de asta.
  • Eu stiu ca stii: nivel pe care il impartasim cu unele primate. Este capacitatea de a patrunde in mintea celuilalt si de a vedea lumea din perspectiva lui. Daca am ascuns un obiect in prezenta ta, inteleg ca stii unde l-am pus. Daca nu erai acolo, stiu ca nu ai acces la informatia asta. Acest nivel al constiintei sta la baza abilitatii de a minti, a insela.
  • Eu stiu ca stii ca stiu: nivel pe care il ating doar oamenii si care, daca e sa ne gandim, constituie baza intrigii multor filme. Nu suntem singura specie constienta de sine, dar cel mai probabil, suntem singurii constienti de faptul ca suntem constienti. Si astfel se nasc carti ca Teatrul mintii.

In definitiv, constiinta este autoreferentiala si asta va fi mereu o piedica in calea intelegerii noastre. A ne hotari ce inseamna ea este cam acelasi lucru cu a decide valoarea de adevar a afirmatiei „Aceasta proprozitie este falsa”.

5 gânduri despre “Teatrul mintii

  1. Am 3 carti de-ale lui Saramango: Eseu despre Orbire, Eseu despre Luciditate si Intermitentele Mortii. Mai am ceva antologii de povestiri SF si vreo 3 carti pe teme sociale scrise prin anii 80: ceva despre cum sa hranesti 6 miliarde, una despre orase si alta despre care nu mai stiu mare lucru.
    Sau ai putea pur si simplu sa mi-o imprumuti dupa ce o termini tu de citit. 🙂

  2. Am primit recomandari bune pentru ea :). Poate ai timp saptamana viitoare sa ne vedem ca saptamana asta n-am eu. Asta daca nu mai ai tu de citit din ea. Cum va merge activitatea publicitara?

Lasă un răspuns

