Nu cred in branding personal

Si sper ca argumentatia care urmeaza sa aiba sens…pentru ca merge impotriva invataturilor conventionale despre cum fiecare dintre noi ar trebui sa-si cladeasca un brand. 🙂

E usor sa construiesti un brand in jurul a ceva inert. Daca ma hotarasc sa asociez unei masini atributul „siguranta” sa zicem, aceea masina nu va riposta, nu se va schimba in timp si nici nu va trece prin stari de spirit care sa-l contrazica. Atat timp cat proiectantii sai si-au facut bine treaba, produsul va ramane fidel atributului atasat de noi. Nu mai ramane decat sa construim un mesaj coerent in jurul acestuia.

Cand intra in discutie brandurile companiilor ce ofera servicii problema sa nuanteaza. Automat obiectul brandingului nu-l mai reprezinta un obiect inert, ci angajatii companiei – cu zilele lor bune sau proaste, cu personalitati si aspiratii diefrite. Oricat de coerenta ar fi comunicarea Orange, oricat de recognoscibil ar fi tone-of-voiceul lor, mereu va conta mai mult cum suntem tratati in magazine sau cum ni se raspunde la telefon atunci cand avem o nelamurire.

Totusi si in cazul acesta lucrurile sunt cat de cat sub control. Desi mai exista scapari, pentru 8 ore pe zi le poti cere angajatilor sa se prezinte intr-un anumit fel, sa respecte un anumit cod de comportament.

Dar ce facem atunci cand nu mai e vorba de 8 ore, cand brandul trebuie sa dureze 24/7, pe vant, ploaie, soare si in orice loc posibil? 🙂 Atunci, in opinia mea, ideea de a-l construi iasa din discutie. Normal ca intr-un final pentru fiecare dintre noi rezulta niste trasaturi dominate. Dar asta se intampla de la sine. Nu e ceva construit intr-o sala de sedinte ca in cazul brandurilor de produse sau servicii.

Iar de multe ori mi s-a intamplat sa simt ca persoanele care totusi incearca sa-si „planifice” brandul degaja o nota de falsitate. Pur si simplu se simte o prezenta prea puternica a constiintei de sine. Au de pierdut spontaneitatea si reactiile naturale inhibate in ideea pastrarii „coerentei personale”.

Oamenii sunt infinit mai complecsi decat produsele sau serviciile pe care le creeaza. Uneori parca ar fi de dorit ca pozitionarea sa functioneze in relatiile dintre noi asa cum o face in marketing – pe X ma pot baza mereu, Y sigur ma va ajuta asa cum a facut-o si pana acum. Iar de obicei suntem contrariati atunci cand X sau Y au o scapare si nu actioneaza conform patternului. „Si-a dat arama pe fata”, „Acum am vazut cine e de fapt”, „Juca teatru” sunt constatarile tipice acesor situatii. Uitam ca oamenii chiar au mai multe fete si nu neaparat pentru a ne induce in eroare. Pur si simplu ele exista, iar in functie de context ni se infatiseaza. Putem spera sa le cunoastem, sa le anticipam, dar in niciun caz nu ne putem astepta ca cineva sa urmeze mereu acelasi model de comportament.

In concluzie, as spune ca brandurile personale se ivesc in timp, nu se construiesc cu pixul in mana si cu analiza SWOT in fata. Tocmai de aceea termenul de brand parca nu este cel mai potrivit…

Anunțuri

6 gânduri despre “Nu cred in branding personal

  1. Cred ca se numeste branding tocmai aportului de falsitate ce-l implica construirea unui brand. Si brandingul personal, asemeni brandingului de produs, de companii etc cred ca se adreseaza unui anumit public tinta… De ex: ai nevoie de un brand personal la job sau in cariera in general, daca esti un CEO sau stuff like that. Eu cred ca trebuie facuta o diferentiere intre personal si interpersonal 🙂

  2. Este mai greu, dar nu imposibil 🙂
    Oamenii, ca si produsele sau companiile, nu trebuie sa se prefaca in incercarea de a parea ca in reclame, ci reclamele ar trebui sa tina cont de caracteristicile produsului.

  3. Eu cred în brand personal. Și el nu există pentru mai cred și alții… Se construiește în timp, sigur; tocmai de aceea e brand. Dar e același mix de emoție, comunicare, strategie (etc.) pe care-l regăsești într-un brand comercial. Bref, brandul conține personalitatea, dar nu pe toată. Personalitatea, complexă, neștiută, publică, discutată/disputată, se pune în slujba brandului. Brandul este uneori definit și prin valoarea relațiilor pe care le generează în publicul țintit. Personalitatea există pur și simplu.

  4. Inteleg perspectiva voastra…faptul ca ne putem bradui anumite „nise” ale vietii noastre care ne servesc atingerii unor scopuri foarte specifice. Totusi cand vine vorba de oameni coerenta e mult mai greu de mentinut.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s